laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rina Stam - WaarBenJij.nu laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Rina Stam - WaarBenJij.nu

laatste dagen

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Rina

08 Oktober 2017 | Argentinië, Buenos Aires

Gisteren en vandaag hier in de buurt wat rondgekeken en gewandeld. Straten doorgelopen waar ik nog niet geweest was. Geen toeristische route of bezienswaardigheden, gewoon de buurt verkend. Mijn appartement ligt midden in winkelstraten. Ik loop richting de begraafplaats en zie dat daar in het park een markt is. Ik loop langs de kraampjes en zie een leuke gekleurde leren tas. Als ik hoor wat die kost dan vind ik het toch iets minder leuk, de kleinere uitvoering vind ik ook aan de prijs en ik bedenk mij dat ik eerst wel even verder kijk. Dat bleek een goed idee, ik zie een veel leukere tas met veel kleuren en bloemen en...voor de helft van de prijs van de vorige kleine tas. Blij met mijn aankoop wandel ik verder met de zon op mijn bolletje. Heerlijk dit, zon, wandelen, winkelen, niets hoeven. Hier nog even van genieten, want het zijn mijn laatste dagen hier in Buenos Aires en mijn laatste dagen van mijn vakantie.

Als ik in de winkelstraat Santa Fe wandel, hier twee straten vandaan, zie ik boekhandel El Alteneo. Het is een boekhandel in een theater; een prachtige winkel, die mij doet denken aan Waanders in Zwolle; de boekhandel in de Broerenkerk. Ik wandel daar binnen en kijk wat rond. Wat mij daar opviel is dat ze gewoon nog elpees en singels verkopen. Vinilos noemen ze dat. Grappig.

info El Ateneo
In deze zeer bekende boekenwinkel valt je mond waarschijnlijk van verbazing even open. Dit voormalige theater is compleet gevuld met boeken over uiteenlopende onderwerpen. Hoewel het gebouw al meerdere verbouwingen achter de rug heeft sinds zijn bestaan in 1912, heeft het gelukkig nog altijd veel details en ruimtes in ere gehouden. Zo is er bijvoorbeeld op het voormalige podium nu een café te vinden.

Na de boekhandel wandel ik rustig verder naar mijn appartement. Daar nestel ik mij weer lekker op de bank.

Vanochtend lekker uitgeslapen en besloten niet zo veel te doen. Wat ik wou zien, heb ik gezien. 's Middags loop ik nog wel even de stad in. Het is hier echt zondag. De restaurantjes en terrassen zitten vol. In de parken zitten mensen op de bankjes of in het gras. Ik zie hele families met opa en oma, kinderen en kleinkinderen, voetballende jongens, verliefde stelletjes, mensen alleen met boek of krant etc. Verder zijn er veel joggers in het park. Volgens mij niet zo anders dan in Nederland op zondag in de stadsparken in het voorjaar. Dat brengt mij tot weer de conclusie die ik vorig jaar na tien weken de wereld rond ook had. De wereld ziet er aan de buitenkant anders uit in een ander land of stad, maar de mens die er leeft verschilt niet zoveel van de mensen thuis.

Het is zondagavond als ik dit typ. Morgenmiddag ga ik naar het vliegveld en dan vlieg ik om vijf uur terug naar huis om vervolgens op Nederlandse tijd, na een tussenstop in Frankfurt, om twee uur dinsdag aan te komen op Schiphol. De vakantie zit er dan al weer op. Als ik terugkijk, dan is dit mijn ervaring:

Ik vind Rio een mooie stad. Ik had daar nog wel een dag of paar dagen langer willen zijn. Geen seconde heb ik mij er onveilig gevoeld. De onrust van de 'bendes' daar heb ik als toerist alleen van gemerkt dat de stad vol staat met politie. Voor mij voelde dat niet bedreigend.
Rio is een stad met veel armoede, zoals de wijk waarin ik mijn appartement had. Dat is te zien aan de huizen, het trottoir, die je geen trottoir kunt noemen zo slecht, de elektriciteitsdraden die over de weg hangen enz. Wel zijn er luxere wijken. Het verschil is erg groot. Wat mij in de winkels opviel is dat je heel veel op aanbetaling kunt kopen. Jammer vond ik het dat bijna niemand Engels spreekt. Dat vind ik toch wel bijzonder in zo'n toeristische stad. De natuur in de stad is echt mooi. De tocht de berg op was vermoeiend, maar de ervaring die ik er had met de Toekan (of is het Tuqan) en de apen enz vond ik erg indrukwekkend. Naast het terras van mijn appartement zaten elke dag wilde reuze parkieten, ook dat was mooi. Dan niet te vergeten mijn bezoek aan Christus op de berg, vanwaar ik een adembenemend zicht op de stad had. En de stranden van de stad; de mogelijkheid om aan het strand te liggen in plaats van in de drukke warme stad te zijn, vind ik altijd een pluspunt; zoals bijvoorbeeld Alicante, Valencia en Barcelona dit ook hebben.

Itajai daar had ik een schitterend luxe appartement met zicht op zee waar ik in een paar minuten lopen was. Itajai was nog niet zo druk omdat het voorjaar was. In de zomer zit het er vol met Braziliaanse toeristen. Hier ben ik vooral tot rust gekomen. Het was leuk om de omgeving wat te verkennen met de auto en in de zon aan het strand en zwembad te liggen.

Foz do Iguaçu was weer warmer dan Itajai en dat vond ik zeer aangenaam. Door de watervallen een toeristische plaats, waar veel mensen Engels spreken. De watervallen zijn prachtig. Ik ben blij dat i de kant van Brazilië eerst heb gedaan. De Argentijnse kant is een stuk mooier. Daar had ik meer het idee dat ik de watervallen echt beleefde en aan de Braziliaanse kant kijk je ernaar. Het park aan de Argentijnse kant is groter en ruimer. Meer dan naar de watervallen en wat parkjes met vogels en dieren in de natuur daar is er niet te doen. De stad zelf is niet bijzonder.

Buenos Aires vind ik netter en veel meer Europeaans (Spaans) dan Rio. Het ziet er over het algemeen netter uit. Sommige oudere wijken
vind ik wat vergane glorie, maar het heeft nog wel steeds sfeer. Wat mij opvalt hier zijn de honden uitlaatservice mannen. Ik heb verschillende mannen met veel honden over straat zien lopen. Leuk gezicht. Ook viel mij op de schoenenmode van de dames. Veel dames gezien met plateauzolen. Ik vind die twintig cm onder de hele zool niet mooi en het lopen op die dingen ziet er ook echt niet uit. Verder zijn de eetgewoontes hier hetzelfde dan in Spanje, tot 's avonds laat kun je hier eten, maar niet tussen drie en acht uur. Veel kleine supermarkten, die (net als in de Spaanse steden) dag en nacht open zijn.
Veel gezien hier, maar ik heb nu niet het gevoel dat ik nog wel een paar dagen zou willen blijven wat ik in Rio wel had. Wellicht omdat ik weet dat ik naar huis ga, of omdat het hier rond de twintig graden is; lekker voorjaar maar niet echt warm. In Rio was het tegen de dertig graden, dat past mij beter.

Raar idee om dinsdag weer thuis te zijn en dat het gewone leven weer begint. Tijd om de volgende reis te plannen. In november nog een weekendje Rome en daarna december met Sint, Kerst en Oud en Nieuw op Terschelling. Het reizen gaat wel door. Heerlijk. Mijn leven is niet bedoeld om op dezelfde plaats te blijven. Dat is vrijheid; It's freedom.

  • 09 Oktober 2017 - 11:49

    Nicole :

    Blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad!
    Die boekhandel in het theater had ik ook wel willen zien. Dat moet prachtig zijn geweest!
    Die 20 graden zijn goed geweest om je te laten wennen aan de temperaturen thuis. Vandaag is het 13 graden en de regen komt met bakken uit de lucht vallen. Dan weet je het vast ^^
    Oh leuk naar Rome! November schiet al op, goed vooruitzicht.
    Goede reis, we bellen! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rina

Vrolijk wordt ik van het inpakken van mijn backpack of koffer om weer op reis te gaan.

Actief sinds 15 Mei 2016
Verslag gelezen: 5446
Totaal aantal bezoekers 22329

Voorgaande reizen:

15 September 2017 - 10 Oktober 2017

Brazilië / Buenos Aires

05 Juni 2016 - 10 Augustus 2016

LA Hawai'i Sydney Bali Singapore

Landen bezocht: